אז מה הלאה? נכון. השלב השני: הבנייה של האתר.
איך לבחור את בונה האתרים, ואיך להתיעץ איתו לפני הבנייה.
הכנה למו"מ ולתכנון האתר.
לפני שבכלל מתחילים את נושא הבנייה צריך לעשות סקר שוק. אתה לא פותח חנות מבלי לבדוק את השטח, נכון? ייתכן שאחרי הבדיקה המעמיקה תחליט לשנות חלק מההחלטות שעשית בהתחלה, לטוב ולמוטב. מאידך יש לזכור שלכל אתר יש מקום באינטרנט, וגם גוגל התחילו עם כלום מלבד רצון להצליח.
מה בודקים? קודם כל מחפשים מתחרים או אנשים בעלי תחום עיסוק דומה. צריך לחפש את דרכי ההגעה לאתרים שלהם, לא רק בגוגל, אלא באפיקים אחרים (דפי זהב, אתרי מקצוע, אתרי המלצות - כמו זאפ, יד שתיים).
שנית איך אתם מרגישים באתר שלהם. מומלץ לעשות רשימה של דברים שמוצאים חן בעינכם ומה מפריע באתר. זה ישמש לכם בעתיד לאפיון האתר וגם ימקד את תשומת הלב לדברים החשובים: האם האתר נוח לשימוש, האם הוא מובן, האם הוא אינפורמטיבי או שהוא מכיל מידע שטחי, האם העיצוב שלו נעים לעין, ועוד ועוד...
בסוף התהליך, אם תשקיעו בזה מספיק זמן, תהיה לכם תמונה ברורה של המתחרים, ואז תוכלו לאפיין אתר שיתעלה על המתחרים, אם לא בכל התחומים יחד, אז לפחות במרביתם. ידע זה ישמש אתכם גם במו"מ עם חברות הבניה.
לסיכום עבודת קדם היא נדבך חשוב בתהליך הבנייה, על מנת להגיע להבנת "מה אנחנו רוצים מהאתר, ואיך לתרגם את הצרכים שלנו לדרישות".
עכשיו הגיע זמן ליצור קשר עם חברה\סטודיו\בית תוכנה.
(זה לא פשוט להיות אובייקטיבי באמת במאמר ששייך לאתר שיווקי, מאוד מתחשק לכתוב משהו בסגנון: עכשיו תפנו אלינו... אבל אשתדל לשמור על איפוק, ותודה על ההבנה).
קיימות חברות רבות שעוסקות בתחום האינטרנט, וכולן מציעות את את בניית האתר כמוצר עיקרי, כאשר מתחת לפני השטח זה יכול להיות עיסוק משני, ולא שזה חסרון משמעותי, אבל זה שיקול דו צדדי. למה אני מתכוון? חברה שעוסקת בפרוייקטים גדולים של תוכנה, גם אם אינה מתמקצעת בתחום האינטרנט, המתודולוגיה שלה, כלי העבודה, רמת הניתוח, כולם עומדים לרשותכם. לכן אם אתם רוצים לבנות אתר מורכב וייחודי, עדיף לבחור חברה גדולה, לתחום הזה. מאידך חברה גדולה מוסיפה (וכמובן לא בחינם) את הערך המוסף שלה לאתרים קטנים, שזה מיותר לגמרי (איך שאומרים 'פול גז בניוטרל'). זה שיקול אחד.
שיקולים אחרים בין חברה גדולה לקטנה, זה איכות היחס. חברה גדולה מתיחסת אליכם כאל מספר סידורי ולא כאל בן אנוש. האנשים מתחלפים, המערכות משתנות. תוך שנתיים לא תכיר אף אחד מאלו שסגרת איתם את העיסקה, מאנשי המקצוע. ייחודיות זאת גורמת בעקיפין, לכך שהמערכות של החברה הגדולה הן מאוד מקובעות וחסרות גמישות. אף חברה גדולה לא רוצה שינויים. כמובן גם היחס של העובדים בחברה הוא ברמה של חברת תקשורת: (לרוב) נעימים בשיחה אבל לאף אחד לא באמת אכפת ממך. אז הפתרון האולטמטיבי זה ללכת לפרטיים? גם פה המצב לא פשוט. אומרים בארץ "תלוי על מי תיפול", וזה אכן המקרה. יצא לי בעבר לעבוד עם חברות שנתנו יחס מעולה והיו כאלו שזה היה אסון מהתחלה. הבעיה של העסקים הפרטיים היא בחוסר השיטה המסודרת לעבודה. הם מתחילים ברוח גדולה אבל אם העבודה מקשה עליהם, אתם תדעו על זה, במיוחד אחרי השלב הראשוני, כאשר המוטיבציה יורדת.
אם בשלב זה נראית הבחירה כמסובכת ומורכבת במיוחד, יש לדברים אלו פתרון והוא לא מורכב מידי. עובדה היא שפועלים בארץ אלפי אתרי אינטרנט.
שלב א' לפתרון. הרבה מוטיבציה. כן, המוטיבציה היא גורם מפתח כשמדובר בתהליך חדש לרובנו, מורכב ובמידה מסויימת מטריד. צריך להיות מוכן לכל התפתחות ולעמוד מולה כראוי. זה יכול להיות עיכוב בזמני מסירת האתר. זה יכול להיות חומר שהמזכירה הקלידה וטעתה בכתובת מייל של מפתח האתר. זה יכול להיות דרישה לתשלום נוסף עבור יכולות אתר (בדרך כלל הכי הגיוניות) ששכחתם לציין בתהליכי האפיון. כל זה גורם לאנשים רבים לסגת מהבנייה במקום לסיים אותה, עם עוד טיפ טיפה של כח רצון. זה לא הכרחי שדברים לא נעימים אלו אכן יתרחשו, אך הכנה מנטלית להתמודדות, היא קו ההגנה הראשון שלנו.
שלב ב' לפתרון. סקר שוק נרחב. יש בארץ עשרות אם לא מאות של חברות לבניית אתרים. אתם צריכים לבחליט האם אתם פונים לחברה גדולה או לחברה פרטית ,אפשר לפעמים לפנות לפרילנסרים (בעיקר כשמדובר באתרים סטטיים, ותסלחו לי על המילה הזאת בהקשר לבניית אתרים). אל תעצרו ב2-3 הצעות. השוק הוא ענק ומרווחי המחירים יכולים להגיע למאות אחוזים עבור אותו מוצר בדיוק.
אז איך פונים לחברות?
לחברות גדולות יש מערך שיווק משומן. רק תגידו שאתם רוצים אתר, ומסופקים האם לעבוד איתם, ונציג החברה רץ אליכם על טיל בליסטי (להזכיר שדוד שלכם הוא רוטשילד עוזר למרבה הפלא...) עם הנציג אתם תתחילו להטוות את קוי האפיון הראשוני על מנת לקבל הצעת מחיר בעוד מספר ימים.נציג השירות הוא בד"כ בעל רמת ידע מקצועי מספקת לצורך החזקת השיחה עם 'עם-הארץ'. בשאלות מורכבות יותר הוא פונה ל'שפירא' המפורסם. קיבלתם הצעת מחיר? (במידה ואתם נושמים) תוסיפו אותה לארכיון שלכם. לא צריך לרוץ לסגור עם החברה. נותנים להם להתבשל שבוע ואז אומרים שהמחיר גבוה. תקבלו הנחה. תהיו בטוחים.
עם חברות קטנות המצב הוא שונה. בפגישה אתם בד"כ יושבים עם מנהל החברה או נציג שלו, שגם מבין באתרים ברמה טובה. איתם אפשר להגיע הצעת מחיר כבר בפגישה או לפחות להצעת מחיר בסיסית, שתתן לכם היכרות עם הלך הרוח של החברה בנושא התמחור.
פרילנסרים זאת אופרה אחרת. הדרך הנכונה היא לעבוד איתם דרך אתרי מכרז. מה הכוונה? ישנם 3-4 אתרים שמרכזים עבודת פרילנסרים בארץ (לאאתן לכם שמות, אבל לגוגל יש מושג על מה מדובר). אתם מפרסמים שם הצעות וה'בחורים' ינסו להתחרות על לבכם עם הצעות מפתות. השיטה של בניית אתר עם פרילנסר היא לבעלי עצבים מפלדה, ולאלה שבנוסף לכך מוכנים לכאב ראש תמורת מחיר נמוך במידה סבירה. היתרון בפרילנסרים שיש שם סיכוי למצוא מישהו שיהיה לו קצת אכפת ממכם.
שלב ג' לפתרון. בחינת ההצעות. בחינת ההצעות מתחילה למעשה ביחד עם השלב הקודם, אבל נמשכת אחריו. חלק א' (טרום טלפוני) לאסוף חומר על חברת בניית האתרים באינטרנט. אתם צריכים לסנן חברות חלשות, עם אתרים מיושנים, עם ממשק מבלבל, ואלו שפשוט עושים עליכם רושם לא טוב, עוד לפני שפניתם אליהם.
המשך בעז"ה יבוא...