נוכחות ורטואלית

מה זה נוכחות וירטואלית?


קודם כל נוכחות וירטואלית זאת תפיסה ומתודולוגיה, שכוללת בתוכה רעיון ומטרה והכוונה לכלים להשגתה. סטודיו ג'ומלנד מפתח את המתודולוגיה הזאת משנת 2012, כאשר התחלנו לקבץ את כל הידיעות ותוצאות הבחינה הממושכת של עולם האינטרנט והקשרו עם הצרכים העיסקיים ומימושם.
עולם האינטרנט הפך בשנים האחרונות לתחנה מרכזית, עם כל כך הרבה כיווני חשיבה שונים וכלי עבודה ופיתוח אינסופיים, שנוצרו אנשי מקצוע רבים שעובדים בתחום ללא לאות, ולא מכירים שום דבר מלבד האופק הצר שלהם. ההתמחות בכל תחום הפכה להיות כ"כ מקצועית שאיש פייסבוק בד"כ לא מכיר מנגנוני הפצה שונים, איש קידום בגוגל, לא מתמצא בלינקדין, ולכולם אין שמץ של מושג איך להגדיר מענה נכון ללקוח שפנה במייל לבעל האתר, כי הרי זה בכלל לא שייך אליהם…

בשנת 1862 חברו מספר ארכיאולוגים שעבדו באותה תקופה במצרים והחליטו לשנות את התפיסה שהיתה מאוד מקובלת עד אותו הזמן: כל ממצא נבדק לגופו, הוא שוייך לתקופה ולתרבות מסויימת, נבחן שימושו והחומרים שאוחסנו בו, וכן נעשו השערות לאיזה שימוש הממצא שימש בידי האנשים בתקופתו.
התפיסה הזאת, עם כל היופי שבה היתה מאוד שיטחית, והגישה החדשה היתה (והינה עד היום) שצריך לנסות ולבנות מודל של חיים שבו השתלב הממצא: איך היה מתנהג בעל החפץ, היכן היה גר, מה היה סגנון חשיבתו. במהלך השנים הבאות, שינוי תפיסה זה הביא את התחום לתובנות מרחיקות לכת ששינו את כל התובנה של חוקרי העבר על תקופות וסגנון האנשים שחיו בהם.
נוכחות וירטואלית זה שינוי מאותו הסוג, מעבר מחשיבה צרת אופקים לתפיסה מרחבית, איך משתלב כל פרט ופרט של הפעילות שלכם מחוץ למסגרת העולם הפיסי (או על הגבול שבינו לעולם הוירטואלי), בקשר שלכם עם צרכן המידע הפוטנציאלי שלכם (או במילים אחרות בין בעל אתר למשתמש, אך ללא הגבלות כלשהן כבתפיסה הסטנדרטית).

הרעיון.


נוכחות וירטואלית מתיימרת להגיע לשינוי תפיסתי של ההתקשרות שבין בעל מידע לצרכן המידע במסגרת העולם הממוחשב וכל הכלים העומדים לרשותו יחדיו, ללא התמקדות במוצר תוכנה מסויים, תוך מתן תשומת לב גם על העזרים הלא ממוחשבים (בעיקר כח אדם) העומדים לרשות בעל המידע. השאלה הראשונה שעומדת לפני מתכנן של נוכחות וירטואלית היא: 'כיצד יחווה המשתמש הפוטנציאלי במרחב זה, את השירותים שננגיש עבורו?' זאת הכותרת המרכזית שכל שאר הפרטים יהוו חלק מהתשובה לשאלה הכוללנית הזאת.

בשביל להשוות את ההבדל בין התפיסה הזאת ולהדגיש אותו כראוי, אנחנו ננסה להציג את התפיסה של שירות וירטואלי לפי השלבים של ההתפתחות שלה במהלך השנים. כשהוקם האינטרנט התפיסה היתה בסיסית ביותר: 'איזה מידע נוכל להנגיש למשתמש?' שאלה זאת מדגישה את המגבלות הטכנולוגיות שהיו חלק מאותה התקופה. השאלה של כדאית הפצת החומר גופא היתה בגדר ספק, הרי רק הגיקים ואנשי המקצוע ה'כבדים' יכלו להרשות לעצמם לחפש מידע מקוון שכמובן גם לא כלל איזשהי רמת שירות נדרשת. זאת היתה רשת של מומחה למומחה בשונה מרשת של משתמש למשתמש כפי שהיא קיימת כיום.

נוכחות וירטואלית - הרעיוןעם הזמן התובנה של בעל המידע, שבצד השני נמצא צרכן רגיל, התחלה לחלחל לגולשים. בעלי עסקים שכבר אז התחילו להבין את הפוטנציאל הגלום במבנה הזה, התחילו לבנות תובנות חדשות בצורך להשקיע במשתמש, אבל בד"כ זה הצליח להגיע למצב של פרסום פרטי קשר בצורה מובנת יותר (כי עכשיו התחילו להגיע משתמשים חדשים - שאינם לקוחות החברה, בשונה מהמצב המקורי). מי שרוצה יכול להזכר בפרסומות ירוק כחול אדום מהבהבות באינטרנט ובמודעות של הינך לקוח ה'מליון' שקפצו עלינו באותה התקופה. כן, זאת היתה הדרך של בעלי העסקים להכנס למודעות הצרכנים. היתה אפס התחשבות בדרישות ובצרכים, רק פרסומת אגרסיבית ונסיון לגרור את המשתמש למקום שיהיה הכי קל לשכנע אותו לרכוש מוצר זה או אחר.

מי שעקב אחרי הנעשה כמובן ידע שמצב זה לא יוכל להמשך, וכל השיטות חסרות עמוד שידרה ערכי, בסופו של דבר ייעלמו, נבואה שבסופו של דבר התגשמה. הגיע תורם של מנועי החיפוש להנגיש את המידע למשתמשים. עתה המידע הלך והפך להיות איכותי יותר, מתחשב יותר במי שמחפש אותו. גוגל דחפו למיטוב מידע עם העדכונים והשיפורים המתמידים בקביעה של 'מה יכונה וידורג כחומר איכותי'.

למען האמת לא ניתן לומר שהתפיסה הזאת עזבה את העולם, רוב האנשים עדיין מחשיבים את הדרך הזאת למיטבית, והעובדה שחברות קטנות לא יכולות ולא ממש רוצות להחזיק איש מקצוע שיודע לחבר בין העולם הוירטואלי לפיסי, מחזיקה את התפיסה הזאת בחיים. אך בחברות מקצועיות יותר, כבר יותר מעשור מחפשים את הדרך להגיע למשתמש בגישה חדשה יותר, גישה של חווית משתמש. כאן הגדילו את היחס לחשיבות של המידע בעיני המשתמש עצמו, והחליטו לנסות לגרום לו להגיע לפעולות שמעניינות את בעל המידע (נניח בעל אתר או אפליקציה). למעשה מדובר בהשתכללות של השיטה האגרסיבית הראשונית. 'צור מקדם פעולה' זועקים מדריכים מודרניים לבניית אתרים ואפליקציות.