עכשיו שאנחנו כבר מכירים מעט את מבנה האתר, אנחנו נתמקד בתהליך הבנייה עצמו. נעבור סוג של סימולציה, ונציג את הדרך הנכונה לבניית אתר.

ישנם כמה דרכים לבנות מערכת מידה או תוכנה, ואותם המתודות תקפות גם לבניית אתר, כמובן עם מרכיבים ייחודיים לתחום. נחלק את הבניה לשלבים ונדון בכל אחד בנפרד. כאן המקום להזכיר שחלק משלבי הבנייה הם מנדטוריים וחלק לא, חלק ניתנים לעבודה במקביל וחלק דורשים זמן עד לסיום השלם. מקובל לקחת בחשבון שהגירסה הסופית האמיתית היא הגירסה השלישית של מוצר התוכנה, או במקרה שלנו, של האתר.


שלב א'. קביעת מטרות עסקיות.
גם אם לא מדובר באתר מסחרי, לאתר צריכה להיות מטרה ברורה. השאלה שתעמוד לפני צוות הייזום תהיה: מה צריך האתר לעשות, ומה יוגדר כהצלחת המיזם?
נניח שגדי הוא בעל חברת נדלן מצליחה שרוצה לפרוץ לתחום הנדלן באינטרנט. הוא יודע שהוא רוצה להופיע במדריך הטלפונים, אבל הוא רוצה יותר מאתר תדמית. ההחלטה שלו בשלב זה היא מה האתר שלו אמור לעשות? להציג את הדירות ללקוחות קיימים ולקוות שמישהו יגיע אליו, במקרה, דרך חיפוש בגוגל? לחילופין גדי יכול לעשות את האתר שלו לכלי שיווקי (וזה מה שרוצים מירב האנשים, רק שהם חושבים שזה פשוט). גדי יושב עם איש האינטרנט ומגלה כמה פרטים חדשים בשביל עצמו: להיות נוכח באינטרנט זה כמו להגיע לכנס אנשי עסקים: אתה יכול להיות נוכח שם, להסתובב בין אנשי עסקים אחרים וליצור קשרים. אבל אם אתה רוצה להציב דוכן, זאת כבר אופרה אחרת לגמרי. בניית אתר היא דומה מאוד לכנס הזה, כי אם אתה רוצה שאנשים יגיעו אליך אתה צריך לרכוש מקום ושירותים, להביא צוות שיטפל לך בדברים, בלקוחות, בלוגיסטיקה וכן הלאה. את הצריך להציג חומרים מעוצבים יפה. אתה צריך לחדש באופן קבוע את כל מערך ההצגה שלך. לתת למזכירה לטפל באתר בשעות הפנאי שלה, זה פשוט לא עובד. בעלי אתרים שמגלים את הדברים הבסיסיים האלו רק אחרי שהם בנו אתר עם מישהו שאם נדון אותו לכף זכות, נגדיר כ'לא מבין בעולם העסקים', מקבלים פיק ברכיים כשהם צריכים להקצות 2-3 אנשים לטיפול באתר. אז זה העניין, שהחלטה לבנות אתר שיווקי רציני הינה כמו החלטה לפתוח סניף נוסף.


נסכם את הדברים: בשלב המקדמי לבניית האתר, צריך להחליט האם מדובר באתר אקטיבי או פסיבי, עם כל המשמעויות הנובעות מכך. עונש למי שלא עושה נכון את השלב הזה לא יאחר לבוא, עלויות מטורפות ושריפת לקוחות פוטנציאליים. לא עליכם...


החלק השני של השלב המקדמי הזה הוא החלטות פיננסיות שמחולקות גם הן לשלש: עלות האתר, עלות כח אדם תפעולי ועלות הפרסום.
עלות האתר כוללת פיתוח ואחזקה, כאשר פיתוח נע בין 5000 שח עד 25000 בממוצע, תלוי ביכולות האתר. עלות האחזקה היא בד"כ בסביבות 100-500 שח בחודש.
אז יש לנו מכונית, אבל צריך לתפעל אותה, נכון? לכן צריך לחשוב על אנשים שיעשו את הפעולות הבאות: יתנו מענה לגולשי האתר. ימלאו את האתר בתוכן ויחדשו את התוכן הזה באפן שבועי לפחות. יפרסמו את האתר (כאן מדובר בהוצאה על כוח אדם ולא עלויות הפרסום שעליהם נדבר בסמוך).
עכשיו שיש לנו מכונית שמספקת שירותים, צריכים איכשהו להגיע למצב שיש לנו הזמנות, וכאן נכנס נושא ההוצאה על פרסום. בשביל לפרסם באנטרנט צריך הרבה ידע ויצירתיות כמו בכל תחום פרסומאי אחר. הפרסום באינטרנט יכול להיות דרך גוגל או דרך אתרים מקצועיים. כל אתר לגופו ובדרכו הייחודית. עלות פרסום מינימלית באינטרנט מתחילה מ3000 שח בחודש. וזאת רק ההתחלה העדינה. לקוחות שהכרתי, בעלי אתרים בארה"ב משלמים בין 10 ל-20 אלף דולר בחודש. . זה משתלם להם? כן, ועוד איך! אבל לא כל אחד בארץ יכול להרשות לעצמו פרסום על סך 10 אלף ש"ח בחודש... אז מה שעושים זה להתחיל במינימום. ואז להרחיב את התקציב.
נחזור לגדי שלנו. הוא יודע שיש לו את הכסף והכח להרים מערכת כזאת. הוא גם איש עסקים מקצועי והוא בנה לעצמו תקציב, עם תנודות אפשריות של כ-25%.
רותי שגם עובדת בתחום, החליטה שהיא תסתפק באתר תדמית. היא עובדת בגפה, ואין לה זמן לשנות משהו באתר ובוודאי שלא להתעסק איתו.
גם גדי וגם רותי החליטו החלטה נבונה, שמתאימה למצב העסקי שלהם והאתר ישמש אותם בצורה המיטבית.
מאידך רן עוסק ביבוא של מוצרי אלקטרוניקה. הוא החליט שהים גדול יותר ממה שהוא יודע וצריך 'להתקדם'. רן עובד עם מזכירה שעונה לטלפונים ואשתו עוזרת לו בסופי שבוע. הבן מבין באינטרנט בצורה מיוחדת לגילו (8) והוא אומר שההצלחה אצלהם בכיס. רן פנה לחברת בנית אתרים הראשונה שעלתה לו בגוגל ואחרי אינספור גילגולים ומחירים שכל פעם קפצו קיבל אתר שעובד רוב הזמן (-אנחנו נתקן את זה בשבוע הבא, קיבל תשובה בפעם העשרים מחברת הבנייה). הוא שילם בסוף פי אחד וחצי מהצעת המחיר והבנייה איחרה בכמעט שנה. עד שהוא סיים כבר יצא לו כל החשק. רן עסוק מאוד ואין לו זמן להדרכה שנותנת חברת הבניה(שרואה מי עומד לפניה, ופשוט חבל על הזמן). רן אמר לאשתו שתתחיל ללמוד את המערכת ואת האתר. ואחרי שהבן מחק את האתר פעמיים במהלך נסיונותיו להבין את הכל עובד (ועדיין אין לו מושג), יש לרן 3 מוצרים בחנות. הגאוה הלאומית מסתיימת כשהסטוק נגמר ויש מוצרים חדשים, אבל אין מי שיעדכן את האתר (האשה בהריון). אם עדיין לא נתקלתם באתר של רן, אל דאגה, זה רק אומר שאתם חדשים בתחום. האינטרנט מלא, פשוט מלא, באתרים שבונה רן או מי מסוגו.
לפני שננתח את כל הבעיות שיש במקרה של רן, אנחנו נשים אצבע על העיקרית: הצבת מטרות שגויות, ותחשיב תקציבי\כח אדם לקוי.


סיכום השלב הראשון: קבלת החלטות נכונה בתחום המטרות, כח האדם והתקציב.

 

 

להמשך המאמר...